‌ دبیرکل سازمان ملل، سرکوب مخالفان و اقلیت‌ها و کشتار کولبران و سوخت‌بران در ایران را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای حقوق بشر بر ادامه سرکوب،‌ کشتار و زندان معترضان،‌ مخالفان و اقلیت‌ها از سوی حکومت ایران تاکید کرد و خواستار متوقف شدن آن شد.
در این گزارش به موارد و پرونده‌های متعدد زندانیان سیاسی و حقوق بشر و فشار حقوقی و قضایی و امنیتی به آن‌ها و خانواده‌هایشان اشاره کرده و نگرانی و درخواست دبیرکل سازمان ملل برای توقف آن را مورد اشاره قرار داده است.
در این گزارش آمده است که سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۶۰ کولبر در مناطق محروم و ۱۰ سوخت‌بر در سیستان و بلوچستان در اسفند ماه کشته شدند.
دبیرکل سازمان ملل از حکومت ایران خواسته برای بهبود اوضاع حقوق بشر به اقداماتی از جمله لغو مجازات اعدام، رعایت موازین دادرسی عادلانه، تحقیق مستقل و موثر در زمینه بکارگیری نیروی سرکوب مرگبار در زمان اعتراضات، رفع تبعیض و پیوستن به کنوانسیون منع همه موارد تبعیض علیه زنان بپردازد.
در گزارش مذکور همچنین به مساله جان باختن زندانیان در بازداشت بر اثر شکنجه و عدم مراقبت پزشکی اشاره کرده و رسیدگی نشدن موثر آن‌ها را مورد انتقاد قرار داده است.
این گزارش حاکی است جمهوری اسلامی به صورت نظام‌مند از زندان انفرادی برای تضعیف زندانیان استفاده کرده و در مواردی آن‌ها را بیش از یک سال در این زندان بدون دسترسی‌های پزشکی نگه داشته است.
موضوع حجاب اجباری و نقض حقوق بشر به دلیل مجازات زنان در ارتباط با پوشش در اماکن عمومی هم از جمله مسائل مورد انتقاد دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش است.

ماڵپەری ئەنجوومەن:https://xoragri.com/?p=3320

فەیسبووك:‍ https://www.facebook.com/anjumanizindanian

تلگڕام:@xoragre

ئنستا: https://instagram.com/defence.of.political.prisoners