افزایش شمار اعدام در ایران همزمان با ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه

در یک هفته گذشته بیش از ۱۲ زندانی در ایران اعدام شدند که یک مورد در ملاءعام صورت گرفته است.
این اعدام ‌ها پس از به ریاست رسیدن ابراهیم رئیسی بر منصب قوه قضاییه صورت گرفته است. ابراهیم رئیسی از اعضا هیات مرگ و یکی از مسئولان اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ است؛ که اکنون توسط خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به ریاست قوه قضاییه ایران رسیده است.
ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مراسم تحویل گرفتن ریاست قوه قضاییه، بر رویه قتل‌عام و اعدام و سرکوب تأکید و اعلام کرد که امنیت نظام اولویت مطلق و عدالت فرع بر امنیت است.
آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارشات خود از رژیم ایران خواسته بودند که از اجرای حکم اعدام در ملأعام خودداری کند.
در چهلمین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در آخرین گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران به افزایش نارضایتی‌ها در اثر مشکلات معیشتی، اعدام کودک – مجرمان، سرکوب اقلیت‌های دینی، اعمال مجارات اعدام، بازداشت دوتابعیتی‌ها اشاره کرده است.
جاوید رحمان در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی نسبت به بکار گیری مجازات اعدام در رابطه با زندانیانی که هنگام بازداشت زیر سن قانونی هستند گفت: از سال ۲۰۱۳ دست‌کم ۲۱کودک محکوم به اعدام شده و حداقل ۳۳کودک اعدم شده‌اند. ۸۵نفر از این افراد نیز در انتظار اعدام در زندان به‌سر می‌برند.