جزئیات پرونده فعالان محیط زیست

پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی بازداشت شده، هشت متهم دارد که چهار نفر از آنها به افساد فی الارض، سه نفر به جاسوسی و یک نفر به همکاری با دول متخاصم متهم شدەاند. ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان موسوم به فعالان محیط زیست که تا کنون پنج جلسه آن به صورت گروهی و سه جلسه به صورت انفرادی برگزار شده، به سال ٩٨ موکول شد.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده هستند که همگی در بازداشت موقت به سر می برند.
کاووس سیدامامی نیز از متهمان این پرونده بود که سال گذشته در زندان اوین بنابر آنچه توسط مسئولان قضایی رژیم اعلام شد، خودکشی کرد.
پنج جلسه نخست به قرائت کیفرخواست افزون بر ٣٥٠ صفحه ای دادسرا توسط نماینده دادستان اختصاص داشت که در سه جلسه آخر “نیلوفر بیانی” یکی از متهمان زن پرونده، در جلسه دادگاه حضور نداشت.
پس از پایان قرائت کیفرخواست، شعبه ١٥ دادگاه انقلاب ، رسیدگی انفرادی به پرونده متهمان را آغاز کرد که جلسه اول و دوم به پرونده “مراد طاهباز”، یکی از کسانی که به افساد فی الارض متهم شده، اختصاص داشت.
جلسه سوم رسیدگی های انفرادی نیز به پرونده “نیلوفر بیانی” اختصاص داشت که جلسه اول آن برگزار شد اما جلسه دوم به دلیل عدم حضور مستشار دادگاه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.
بر اساس این گزارش، با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی سال و اینکه قاضی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب رژیم رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی را هم در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی بر عهده دارد، ادامه رسیدگی به پرونده متهمان محیط زیست به سال آینده موکول شده است.
گفتنی است کە در این پرونده پنچ وکیل حضور دارد که سه تن از وکلا از وکلای فهرست مورد تأیید رئیس قوه قضائیه و دو وکیل دیگر هم، وکلای غیر از این لیست هستند.