ملاقات رمضان سلطانیان با خانوادەاش و تایید حکم مختار زارعی

رمضان سلطانیان، شهروند اهل سنندج، ۱۴ روز است که در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر تحت بازداشت و بازجویی است، وی نهایتاً روز گذشته برای اولین بار موفق به ملاقات با خانواده خود شده است.
مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان در گزارشی نوشت: روز جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸، “رمضان سلطانیان” توانست خانواده‌اش را پس از ۱۴ روز بازداشت و بازجویی به مدت چند دقیقه و با حضور مامورین در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج بینند.
بر اساس این گزارش، رمضان سلطانیان در تاریخ ١۵ تیرماه، بدون ارائه‌ی مجوز قضایی و همراه با ضرب و شتم در محل سکونتش توسط ماموران اداره‌ی اطلاعات سنندج بازداشت شده بود.
گفته می شود که اتهام مطروحه علیه این شهروند “همکاری با یکی از احزاب کردستانی اپوزیسیون جمهوری اسلامی” عنوان شده است. با این حال، اطلاع دقیقی از مصادیق اتهام مذکور در مورد وی به دست نیامده است.
در این گزارش آمده است که رمضان سلطانیان تاکنون به وکیل دسترسی نداشته است.
همزمان طی خبری دیگر از سنندج مختار زارعی یکی دیگر از فعالان مدنی اهل این شهر در صفحەی فیسبوکش خبر داد کە حکم ٣ سال حبس او در دادگاە تجدید نظر بە یک سال کاهش یافتە است.
نامبردە در خصوص احوالات جلسەی دادگاهیش این چنین نوشت: دقيقا زماني که تلاش مينمودم دادگاه را متوجه اهميت دمکراسي، آزادي، فعاليت مسالمت آميز، حقوق بشر و لغو مجازات اعدام کنم، همان زمان دقيقا همان زمان قاضي دادگاه به فکر فرو رفته بود تا ماده اي را پيدا کند کە قانونا مجازاتم کند.
لازم بذکر است کە در هفتەهای گذشتە در کردستان ایران دەها تن از فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری و حتی هنری بازداشت و دستگیر شدەاند و بسیاری نیز در بند نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با اتهامات واحی زیر شکنجەی عوامل رژیم هستند.
برخی از گزارش‌ها حاکی از بازداشت بیش از ٥٠ شهروند کرد در تیرماه است و قالب اتهامات واردە بر شهروندان کرد همکاری با احزاب کردستانی و یا اقدام علیە امنیت ملی عنوان شدە است.