واکنش آمریکا و عفو بین الملل به حکم سنگین نسرین ستودە

روز دوشنبە دستگاە قضایی رژیم حکم سنگین ٣٨ سال زندان و ١٤٨ ضربە شلاق را برای نسرین ستودە، وکیل دادگستری و فعال مدافع حقوق بشر صادر کرد. این حکم در حالی صادر شدە کە همزمان آخوند ابراهیم رئیسی از اعضای هیأت‌های مرگ کشتار زندانیان سیاسی در سال ١٣٦٧ از سوی خامنەای بە ریاست دستگاە قضایی منصوب شد. “سالی کە نیکوست از بهارش پیداست”. در این رابطە دولت امریکا و سازمان عفو بین‌الملل و چندین نهاد مدافع حقوق بشر این حکم سنگین و بشرستیزانەرا محکوم کردند.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، حقوقدان و فعال مدنی دربند روز دوشنبه در فیس‌بوک خود حکم حبس سنگین و شلاق نسرین را تأیید کرد.
رابرت پالدینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفته است: “همزمان با گرامی‌داشت حقوق زنان توسط سایر جهان، رژیم ایران برای نسرین ستوده، مدافع برجسته حقوق بشر و زنان ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق صادر می کند. آیا این است “فصل جدید اجرای عدالت” که خامنه‌ای با افتخار موعظه می کند؟
عفو بین الملل حکم تازه علیه نسرین ستوده را ” شدیدترین حکمی” که در سال های اخیر برای یک مدافع حقوق بشر در ایران صادر شده، دانسته است. این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید، حکم تازه علیه نسرین ستوده نشان می‌دهد مقا‌م‌های ایران سرکوب مدافعان حقوق بشر را تشدید کرده‌اند.
فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل نیز در این زمینه گفته است: این کاملا هولناک است که نسرین ستوده به دلیل فعالیت مسالمت آمیز خود برای دفاع از حقوق بشر از جمله دفاع از معترضان به حجاب اجباری به تقریبا چهار دهه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.
این مقام عفو بین الملل تصریح کرده است: کشورهایی که بر ایران نفوذ دارند، می بایست برای آزادی نسرین ستوده اقدام کنند. جامعه بین‌المللی به ویژه اتحادیه اروپا، که هم اکنون در حال گفت‌وگو با ایران است، می‌بایست اقدامی قاطع و علنی علیه این حکم شرم آور انجام داده و برای آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده اقدام کنند.
فیلیپ لوتر در ادامه گفته است: نسرین ستوده زندگی خود را وقف دفاع از حقوق زنان کرده و در مخالفت با مجازات اعدام سخن گفته است و این بسیار شرم آور است که مقام های ایران او را به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری مجازات می‌کنند. مجازات و حکم صادره برای نسرین ستوده تاکیدی است بر وجهه ایران به عنوان یک حکومت سرکوبگر بی رحم حقوق زنان.