تمدید قرار بازداشت ده بازداشت شده در دادگاه انقلاب سنندج

پس از گذشت حدود یک ماه از بازداشت ۱۰ تن از شهروندان از جمله تعدادی از افراد فعال در عرصه محیط زیست استان سنندج، این افراد روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی به دادگاه شهر سنندج منتقل شدند و در پی آن قرار بازداشت آنها به مدت یک ماه تمدید شد.
روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، قرار بازداشت ۱۰ تن از شهروندان و فعالان محیط زیستی در استان سنندج که در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۶ دی‌ماه بازداشت شده بودند به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.
این افراد تحت تدابیر شدید امنیتی و با دستبند و پابند به دادگاه منتقل شدند و آثار شکنجه در ظاهر حسین کمانگر، یکی از افراد بازداشتی قابل مشاهدە بودە است.
لازم به یادآوری است که در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۶ دی‌ماه، ۱۰ تن از شهروندان از جمله تعدادی از افراد فعال در عرصه محیط زیست در شهرستان‌های سنندج و کامیاران بازداشت شدند. اسامی ۹ تن از این افراد به نام‌های هادی کمانگر، فاضل قیتاسی، رضا اسدی، راشد منتظری، حسین کمانگر، عیسی فیضی، آمانج قربانی، زانیار ضمیران و فرهاد محمدی تاکنون احراز شده و هویت یک تن دیگر کماکان در دست بررسی است.
این افراد در تمام مدت بازداشت خود تنها چند تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌های خود داشته‌اند که طی آن نیز از محل نگهداری خود اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.
بازداشت‌شدگان که عمدتا دارای سابقه فعالیت در زمینه محیط زیست هستند از همان ابتدای بازداشت و پیش از رسیدگی به اتهام آنها در دادگاه، از سوی معاون سیاسی امنیتی و انتظامی استانداری سنندج، به مشارکت در یک ترور و وابستگی و همکاری با احزاب کرد مخالف نظام متهم شدند.
طی هفته‌های اخیر فشار بر فعالان محیط زیستی در استان سنندج از سوی نهادهای امنیتی افزایش یافته است. در تاریخ ۲۶ دی‌ماه نیز دو تن دیگر از فعالان محیط زیستی عضو انجمن سبز چیا به نام‌های ادریس محمدی و آوات کرمی از اهالی روستای نگل از توابع سنندج بازداشت شدند.