ادعای لاریجانی مبنی بر عدم وجود زندانی سیاسی در ایران

صادق آملی لاریجانی، رئیس دستگاە قضایی رژیم با انتقاد از کسانی که خواهان عفو در خصوص زندانیان سیاسی هستند، مدعی شد که هیچ محکومی با عنوان “زندانی سیاسی” در زندان های ایران نداریم.
لاریجانی در کمال وقاحت محبوس بودن افرادی به خاطر نقد صرف در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را “دروغی بزرگ” خواند و ادعا کرد هیچ کسی در جمهوری اسلامی به خاطر انتقاد تحت پیگرد قرار نمی گیرد. این در حالی است کە زندان‌های رژیم مملو از زندانیان سیاسی و معترضان بە وضعیت موجود است و تنها در جریان اعتراضات تودەهای مردم ایران در دیماە گذشتە بیش از ٥ هزار تن بازداشت شدند و صدها تن نیز بە احکام طویل‌المدت حبس محکوم گشتند و بیس از ٣٠ تن نیز در حین بازجویی و شکنجە بە قتل رسیدند. همچنین لاریجانی در حالی وجود زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران را رد می کند که به گواه نهادهای مدافع حقوق بشر و همینطور ارگان‌های سازمان ملل رژیم حاکم بر ایران در زمره نظام‌هایی با بیشترین میزان نقض حق آزادی اندیشه و بیان شهروندان خود است.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با انتقاد از کسانی که موضوع عفو گسترده محکومان در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب را به سمت سیاسی شدن سوق می‌دهند، از بهره‌مندی قریب به ۵۰ هزار نفر از این عفو خبر داد و گفت: برخی برای به حاشیه بردن این اقدام بزرگ، سخن از آزادی زندانیان سیاسی و منتقدان به میان می آورند، در حالی که ما اساسا محکومی تحت عنوان “زندانی سیاسی” نداریم و کسی هم در جمهوری اسلامی به خاطر انتقاد تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد.
رئیس دستگاه قضایی اضافه کرد: اگر کسی اقدامی علیه امنیت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. جرم سیاسی نیز در قانون تعریف شده و رسیدگی به آن هم سازوکارهای قانونی خود را دارد اما در حال حاضر چنین محکومانی نداریم.